Continuous-Complex Rotary Internal Combustion Engine PRP
Konstrukciske karakteristike rotacionog motora unutrašnjeg sagorjevanja promjenjljive radne površine – PRP (kkromus)
View/ Open
Author
Djudurovic, Milan
Vranjes, Biljana
Keywords
rotary enginekkromus
combustion engines
rotacioni motor
motori sa unutrašnjim sagorijevanjem (SUS)
Metadata
Show full item recordAbstract
This invention belongs to a group of internal combustion engines (SUS), and
its use is the most widespread in the fields of automobile industry and traffic, agriculture,
civil engineering, as well as in the other fields and techniques where an independent
power source is necessary, that is the torque and a number of revolutions. Classical
internal-combustion engines (otto and diesel) turn thermal energy of fuels into
mechanical work, i.e. the motion of a piston in a straight line, with the help of the
connecting rod, changes into circular motion of a crankshaft. Because of the complexity
of the aforementioned construction and a greater number of movable parts, which
participate in the operation, the process undergoes significant mechanical losses
(10-15% of indicating engine power). Because of the certain advantages in regard to
classical internal combustion engines, the offered solution is acceptable. Od vremena pronalaska oto i dizel motora prisutna je tendencija njihovog
usavršavanja jer im je konstrukcija preuzeta sa parne mašine Džemsa Wata i Džordža
Stivensona. Ta konstrukcija je složena, radi velikog broja sastavnih dijelova, pa ima
velike mehaničke gubitke i dinamičku neuravnoteženost, a radi složenosti konstrukcije
ograničene su joj i mogućnosti broja obrtaja. Kako snaga motora (Pe) SUS zavisi od
broja obrtaja, zapremine i srednjeg efektivnog pritiska, prisutna je tendencija da se veća
snaga dobije prostijom konstrukcijom i većim brojem obrtaja. Prvi, ali i uspješan,
pokušaj rešavanja tog pitanja pošlo je za rukom Felix-u Wankelu sa njegovim patentom
rotacionog motora (1954) koji se i danas, sa dosta uspijeha, ugrađuje u vozila Mazda
RX4, RX6, ... i RX9 koji je 4. aprila 2006. god. izložen na salonu automobila u
Njujorku. RMUS PRP - KKROMUS je nova ali i viša faza razvoja konstrukcije
rotacionog motora po autorima nazvana kontinuirano-kompleksni rotacioni motor
unutrašnjeg sagorjevanja promjenjljive radne površine.