Agricultural Tractor’s Tire Resistance Due to the Deflection and It’s Influence on Traction on Agricultural Soils
Defleksioni otpori pogonskih pneumatika poljoprivrednih traktora i njihov uticaj na vuču na poljoprivrednim podlogama
View/ Open
Author
Muzikravic, Vladimir
Ruzic, Dragan
Poznanovic, Nenad
Keywords
rolling resistancetire deflection
footprint
traction
otpor kotrljanja
defleksija
pneumatik
kontaktna površina
vuča
Metadata
Show full item recordAbstract
The paper discusses in what degree the usage of agricultural tractor tires with
lower rolling resistance can benefit in traction. The component of the rolling resistance
due to deflection that depends on tire design characteristics and that considerably easy
can be measured is analyzed.
The resistance of tires due to the deflection and footprint characteristics for tires
12.4R28 made by different manufacturers was determined experimentally. Using
numerical traction model, influence of measured values on the tractor’s tractive
performance was analyzed. Obtained results show significant difference of deflection
resistance for tested tires and imply that tire selection for agricultural tractors, among
other criterions, may be based on sellection of tires with lower rolling resistance and
longer footprint. For two tested tires obtained difference for tractive efficiency was about
4 % for tilled and soft soils. U radu se utvrđuje u kolikoj meri korišćenje pogonskih pneumatika
poljoprivrednog traktora sa manjim otporima kotrljanja može da dovede do poboljšanja
pokazatelja vuče. Prvenstveno se razmatra defleksioni otpor, komponenta otpora
kotrljanja koja je direktno uslovljena konstrukcijom pneumatika, a koju je relativno lako
izmeriti.
Eksperimentalnim putem su određeni defleksioni otpori i karakteristike kontaktne
površine dva pneumatika 12.4R28 različitih proizvođača, te numeričkom analizom
utvrđen njihov uticaj na pokazatelje vuče traktora. Dobijeni rezultati su ukazali na
značajne razlike ovih otpora, te da se kao jedan od upotrebljivih kriterijuma za izbor
pogonskih pneumatika poljoprivrednih traktora može primeniti i izbor onih sa manjim
defleksionim otporima i dužom kontaktnom površinom. Za ispitivane pneumatike
utvrđena je razlika u efikasnosti vuče od oko 4 % na uzoranim i mekim podlogama.